Projekt ERASMUS+ “Open Students’ and Teachers’ Minds to the Digital World” („Otwieranie umysłów uczniów i nauczycieli – uczenie i nauczanie na sposób europejski.”) tworzy 5 krajów z Unii Europejskiej: Włochy (Malls) – koordynator, Polska (Radom), Holandia (Ridderkerk), Hiszpania (Sewilla) oraz Portugalia (Braganca).
Czas trwania projektu przewidziano na 24 miesiące, począwszy od października 2019 r. Głównym celem projektu jest wzmocnienie posiadanych kompetencji cyfrowych w procesie edukacyjnym zarówno uczniów, jak i nauczycieli.
W przedsięwzięciu weźmie bezpośredni udział 20 uczniów oraz 4 nauczycieli. Przewidziano pięć spotkań szkoleniowych, w których będą uczestniczyć grupy z każdego zaangażowanego kraju złożone z 5 uczniów i 2 nauczycieli. Na początku i końcu projektu odbędą się także krótkie wizyty treningowe dla nauczycieli – koordynatorów.
Planowany jest także szerszy dostęp do zadań, materiałów, komunikatorów dla całej społeczności szkolnej i środowiska lokalnego. Dlatego serdecznie zapraszamy chętnych uczniów, rodziców i nauczycieli naszej szkoły do udziału w projekcie.
Wszelkie zaplanowane zadania będą wymagały zarówno fizycznego kontaktu z uczestnikami z krajów partnerskich, jak i posługiwania się nowoczesnymi technologiami w trybie on-line. Uczniowie będą poznawać i używać narzędzi takich jak: flipsnack, WordPress, bookcreator, HP Reveal App, Actionbound App, Popplet, itp. w celu rozwoju kluczowych kompetencji. Wszyscy uczestnicy będą posługiwać się językiem angielskim nie tylko w czasie wizyt, ale także w kontaktach na platformie TwinSpace. Ponadto, udział w projekcie da możliwość nawiązania nowych znajomości z rówieśnikami z innych krajów,
wymiany doświadczeń oraz zetknięcia się z inną kulturą, stylem życia i, być może, otworzy nowe perspektywy oraz wpłynie na plany życiowe.
Z powodu pandemii COVID-19 niektóre założenia projektu musiały ulec modyfikacji, ale pracujemy nad tym, aby udało nam się go przedłużyć do maja 2022 r.
Zespół koordynujący działania projektowe / osoby do kontaktu:
Elwira Mortka, Dorota Sadłowska, Edyta Zielińska, Małgorzata Krajewska, Paweł Wilk
Holandia.
Projekt Erasmus+ pt. „Opening Students’ and Teachers’ Minds in the Digital Worlds” trwa już od października i od tego czasu wykonaliśmy zadania przewidziane w planie. Na początku wybraliśmy grupę 30 uczniów chętnych do pracy w tym przedsięwzięciu. Kolejnym etapem było stworzenie logo projektu oraz przedstawienie propozycji na wizycie szkoleniowej dla nauczycieli, która odbyła się w dniach 4-8 listopada 2019r. w Holandii. W czasie spotkania w Ridderkerk p. Edyta Zielińska i p. Elwira Mortka miały okazję przyjrzeć się niderlandzkiemu systemowi edukacyjnemu, a także uczestniczyć w szkoleniach z zakresu IT oraz wykorzystania urządzeń Ipad na lekcjach.
Następnym dużym wydarzeniem jest wyjazd w listopadzie 5 uczniów wraz z nauczycielami do Sewilli. Sprawozdanie z tego spotkania umieścimy na szkolnej stronie Internetowej zaraz po przyjeździe.
Zapraszamy do obejrzenia zdjęć z pobytu w Holandii.
W dniach 25-29 listopada 2019r., w ramach projektu „Opening Students’ and Teachers’ Minds to the Digital World”, przedstawiciele naszej szkoły (pięcioro uczniów z klasy 1Tg oraz p. Katarzyna Grabowska i p. Edyta Zielińska) wyjechali do Sewilli. Gospodarzem spotkania była hiszpańska szkoła IES Punta del Verde, która oprócz nas gościła również studentów z Włoch, Portugalii i Holandii. Tematem wiodącym szkolenia było „Opowiadanie historii cyfrowej”. Po wykładzie p. Audrey Rajah, który zainspirował uczniów siłą cyfrowej narracji, hiszpańscy nauczyciele z działu IT zorganizowali warsztaty z nauki cyfrowych aplikacji do tworzenia swoich historii (Utellstory.com). Historie zostały stworzone przez grupy międzynarodowe po wizycie w Catedral de Santa María de la Sede de Sevilla i kompleksie pałacowym Alcázar. Kolejnym etapem międzynarodowego spotkania była aktywność tzw. scavenger hunt (gra miejska) na jednym z piękniejszych miejsc w Sewilii – plaza de España, gdzie młodzież wraz z nauczycielami poszukiwali odpowiedzi na pytania związane z historią Hiszpanii. Międzynarodowy meeting w Sewilli zakończyła dwujęzyczna lektura poetycka. Motywacja i zaangażowanie zarówno uczniów jak i nauczycieli ze wszystkich krajów partnerskich były znakomitym początkiem „otwarcia” umysłów wszystkich uczestników tego projektu.
W pierwszym tygodniu kwietnia zaplanowano kolejne spotkanie w ramach projektu i będzie się ono odbywało w naszej szkole!
Zapraszamy do obejrzenia zdjęć z pobytu w Hiszpanii.
W dniach 25-29 października 2021 gościliśmy w naszej szkole 20 uczniów i 8 nauczycieli ze szkół partnerskich (Włochy, Portugalia, Hiszpania i Holandia), w ramach projektu Erasmus+ pod nazwą „Opening Students’ and Teachers’ Minds to the Digital World”. Było to wyjątkowe, radosne wydarzenie, które zostanie w naszych wspomnieniach na długo!
Tematem przewodnim wizyty były zagrożenia, jakie niesie ze sobą nauka z użyciem nowoczesnych technologii. Dyskutowaliśmy na temat niebezpieczeństw, wynikających z nadmiernego korzystania z technologii oraz poszukiwaliśmy rozwiązań, jak ich unikać. Jest to niezwykle aktualny, zarówno dla młodych, jak i dorosłych temat.
Zagraniczni partnerzy projektu zostali bardzo gościnnie przyjęci przez rodziny, u których się zatrzymali oraz przez społeczność szkolną. Byli pod ogromnym wrażeniem organizacji pobytu oraz życzliwej atmosfery. Goście mogli spróbować wybornych dań, posłuchać muzyki na żywo, w wykonaniu nauczycieli: p. Fabiana Stankowskiego oraz p. Karola Musiałka, a także zatańczyć tradycyjne polskie tańce.
W czasie pobytu w Radomiu oraz podczas wycieczki do Warszawy i Wilanowa pochwaliliśmy się naszym dorobkiem kulturowym, odwiedziliśmy ważne z punktu widzenia polskiej historii miejsca, piękne zakątki, a wszystko to w kolorowej scenerii złotej, polskiej jesieni.
Wizyta sprzyjała nawiązaniu nowych kontaktów, poznaniu innych kultur, doskonaleniu umiejętności posługiwania się językiem angielskim oraz spędzeniu miłych chwil w międzynarodowym gronie.
Z niecierpliwością wyczekujemy następnych wizyt w Portugalii, Holandii oraz we Włoszech.
Dziękujemy Dyrekcji na czele z p. Bernadetą Kudas oraz nauczycielom: p. Fabianowi Stankowskiemu, p. Karolowi Musiałkowi, a także p. Tomaszowi Pakoszowi za pomoc w organizacji tej wizyty.
Słowa pochwały należą się też naszym Uczniom, na których zawsze można liczyć i którzy, również podczas tej wizyty, nas nie zawiedli.
Nauczyciele koordynatorzy projektu – Elwira Mortka, Edyta Zielińska, Dorota Sadłowska, Małgorzata Krajewska, Paweł Wilk.
Portugalia
W dniach 21-26 lutego 2022r. odbyła się trzecia krótkoterminowa wymiana uczniowska w ramach projektu ERASMUS+ pt. „Opening Students’ and Teachers’ Minds to the Digital World”. Tym razem zostaliśmy ugoszczeni przez szkołę partnerską z miejscowości Bragança w północnej części Portugalii.
Nasza szkołę reprezentowało 5 uczniów – Nikola Mortka z kl. 2B oraz Błażej Grosiak, Jan Juszkiewicz Jakub Laskowski i Sebastian Szymański z kl. 4B. Opiekunami wycieczki byli: p. Elwira Mortka i p. Paweł Wilk.
Gospodarze – zarówno szkoła, jak i rodziny przyjmujące uczniów – wykazali się pomysłowością, gościnnością i zaangażowaniem, a wszystko po to, aby nasz pobyt w pięknej Portugalii był wydarzeniem wyjątkowym.
W trakcie wyjazdu – a szczególnie w czasie wycieczki do Porto – mogliśmy podziwiać piękno portugalskiej ziemi obfitującej w gaje oliwne, winnice, sobreiro, czyli dęby korkowe, a także urokliwą architekturę wzbogaconą błękitno-białymi kafelkami zwanymi azulejos. Karmiono nas wybornie, przepysznymi lokalnymi specjałami takimi jak: pastéis de nata (budyniowe tartaletki wypełnione pachnącym wanilią kremem), bacalhau (zapiekanka z dorsza z jajkiem i ziemniakami), francesinha – (piramida z wędlin, kiełbas, parówek i mięsa smażonego, otoczona chlebem tostowym, na wierzchu z żółtym, stopionym serem, polana sosem piwno-pomidorowym, w wianuszku z frytek) oraz wieloma innymi potrawami przygotowanymi zarówno przez rodziny goszczące jak i szefów kuchni.
Większość czasu jednak wypełniała nam realizacja zadań projektowych, takich jak:
- w wypadku uczniów – prezentacje o szkole (każdy kraj osobno), wprowadzenie do zagadnień rzeczywistości rozszerzonej i jej wykorzystanie w życiu codziennym i szkolnym;
- w wypadku nauczycieli – poznanie nowych form i metod pracy, takich jak szerokie wykorzystanie nowoczesnych technologii oraz aplikacji internetowych.
Chociaż nauczyliśmy się podstawowych słów i zwrotów w języku portugalskim, to głównym językiem jakim posługiwali się uczestnicy projektu był angielski, więc w czasie wizyty mogliśmy rozwinąć umiejętność posługiwania się tym językiem w sytuacjach życiowych, w czasie wystąpień publicznych oraz rozmawiając z kolegami i koleżankami z czterech krajów partnerskich (Włochy, Portugalia, Holandia i Hiszpania).
Czas spędzony w Portugali upłynął niezwykle szybko. Wspomnienia i kontakty z ludźmi poznanymi w czasie wizyty pozostaną z nami na bardzo długo, a być może na zawsze. Bardzo dziękujemy naszym portugalskim przyjaciołom za wyjątkowe przeżycia, dyrekcji szkoły za umożliwienie przeprowadzenia projektu, a Unii Europejskiej za możliwość zdobycia nie tylko wiedzy, ale i cennego doświadczenia życiowego.
Zapraszamy do obejrzenia zdjęć.
Uczestnicy wymiany – uczniowie i nauczyciele ZST w Radomiu.
W dniach 8 – 14 maja 2022 r. odbyła się ostatnia mobilność w ramach projektu ‘Opening Students’ and Teachers’ Minds to the Digital World’ („Otwieranie umysłów uczniów i nauczycieli – uczenie i nauczanie na sposób europejski”). Spotkanie kończące projekt miało miejsce w przepięknej alpejskiej miejscowości Mals w Południowym Tyrolu we Włoszech, gdzie mieści się szkoła głównego koordynatora projektu. W wyjeździe wzięły udział trzy panie nauczycielki z naszej szkoły oraz wybrani uczniowie z klas: 1T, 2B i 3Bg, jak również przedstawiciele szkół partnerskich z Holandii, Hiszpanii i Portugalii.
Podczas wizyty wszyscy uczestnicy byli podzieleni na międzynarodowe grupy, w których wykonywali różne aktywności. Uczniowie pracowali nad pisaniem Dzienników on-line w formie Blogów, na których opisywali swoje doświadczenia w trakcie mobilności oraz stworzyli prezentacje multimedialne, pokazujące wspólne przeżycia ze wszystkich wyjazdów projektowych. Wszystkie prace były prezentowane na finałowej gali, na której towarzyszyło nam wiele wspaniałych wspomnień i wzruszeń.
W czasie wizyty nie zabrakło wycieczek edukacyjnych, kulturowych i krajoznawczych. Przeszliśmy około 20 km po górach, podziwiając cudowne widoki i wykopaliska z epoki Brązu, aby dotrzeć do Zamku Churburg. Zwiedziliśmy też m.in. kopalnię i fabrykę marmuru Lasa Marmo, średniowieczne obwarowane miasteczko Glurns, wodospad Portschinser i Dolinę Upper Vinschgau z charakterystyczną wieżą kościelną po środku jeziora. Odwiedziliśmy również nowoczesne przedsiębiorstwo jabłek VIP. Coop – Val Venosta, czy farmę Hofkaserei Englhorn produkującą słynne sery. Uczniowie brali udział w zabawach i ćwiczeniach integracyjnych oraz spędzili czas w parku linowym Otzi Rope-Parc Schnalstal.
Uczestnictwo w projekcie pozwoliło uczniom nawiązać nowe znajomości z rówieśnikami z innych krajów lub zacieśniać znajomości już istniejące. Wszyscy zetknęliśmy się z inną kulturą i stylem życia. Wszystko to stworzyło nowe perspektywy dla uczniów i z pewnością wpłynie na ich plany na przyszłość.
Żałujemy, że projekt już się zakończył.