DiY4Earth – zrób to sam dla Ziemi – innowacyjny międzynarodowy projekt skierowany do uczniów i nauczycieli.
DiY4Earth to innowacyjny międzynarodowy projekt skierowany do uczniów i nauczycieli z całego świata. Projekt ma na celu przybliżenie wartości celów zrównoważonego rozwoju wspieranych przez UNESCO. Przez pięć tygodni uczniowie staną się twórcami treści wykorzystując nowoczesne technologie informacyjne. Swoje pomysły przedstawią globalnie łącząc się na Skype w formie widekonferencji, dzieląc się tym samym z całą społecznością projektu. Głównym zadaniem dla uczniów będzie zaprojektowanie użytecznej rzeczy z przedmiotów które miały trafić na śmietnik – czyli nadawanie nowego życia starym przedmiotom. Jak tego dokonać ? – pytamy Łukasza Gierka nauczyciela Zespołu Szkół Technicznych – pomysłodawcę projektu.
,,Najpierw jak w życiu, należy przygotować projekt, można go rozrysować na kartce lub przygotować w formie elektronicznej i dokonać wizualizacji w przestrzeni 3D. Ale żeby było ciekawiej w grę będą wchodziły nowoczesne technologie, takie jak rzeczywistość mieszana – czyli w dużym skrócie połączenie elementów stworzonych za pomocą komputera z obrazem rzeczywistym, tak aby sprawdzić jak dany obiekt będzie wyglądał we właściwym miejscu. Po skończeniu takiej wizualizacji – uczniowie będą mieli za zadanie przygotować taki przedmiot manualnie. Warunek jest jeden, musi być to przedmiot, który będzie użyteczny dla społeczności szkolnej lub klasowej.”
Uczniowie nauczycielami – czyli jak wykorzystać umiejętności nabyte na lekcjach przez uczniów ZST do realizacji projektu.
Innowacją w tym projekcie jest wykorzystanie wiedzy zdobytej na zajęciach w naszej szkole do nauczania innych. Nasi uczniowie przez chwilę staną się nauczycielami i będą łączyli się przy pomocy Skype z innymi uczestnikami projektu i szkolili ich z zakresu modelowania trójwymiarowego – to doskonała forma sprawdzenia wiedzy uczniów, umiejętności praktycznych, oraz językowych – ponieważ każda z lekcji treningowych musi odbyć się w języku angielskim.
Od Peru po Japonię czyli międzynarodowa społeczność zaangażowana w projekt radomskiej szkoły.
Niech liczby przemówią za nas: na tą chwilę mamy 45 nauczycieli z 30 krajów na świecie z 5 kontynentów – co daje razem zawrotną sumę ok 1500 uczniów zaangażowanych w projekt. Jedną z aktywności projektowych będą wykłady na Skype z influencerami – osobami które są wzorcem dla nauczycieli z całego świata z zakresu edukacji i nowoczesnych technologii. Kto to taki ? Jukka Seppanen – (Finlandia) – specjalista od modelowania oraz druku 3D, Stephen Reid (Szkocja) – szef Immersiveminds – lider wykorzystania Minecrafta w edukacji oraz druku 3D, Emma Naas (Szwecja) – innowacyjny nauczyciel języka angielskiego,
Kolumbia, Argentyna, Zambia, Malezja – jak udało się namówić i znaleźć nauczycieli z tak egzotycznych krajów do współpracy.
Nabór do projektu trwał niecałe półtora tygodnia, na 3 dni do końca naboru mamy nauczycieli z 5 kontynentów, w tym kilku z Polski (PSP 34 z Radomia, Szkoły z Jedlni Letnisko, Pionek, Warszawy, Tucholi, Torunia, Siedlec i Częstochowy). O rekrutacje zapytajmy autora projektu Łukasza Gierka. ”Taki wynik w ciągu 1,5 tygodnia wydaje się niewiarygodny, jednak kosztowało mnie to bardzo dużo energii i prywatnego czasu poświęconego na zrekrutowanie wszystkich nauczycieli. Nie liczyłem ilości wysłanych wiadomości, ale mogę przypuszczać, że było ich grubo powyżej 100. Na szczęście większość z tych osób to są moi znajomi, których poznałem w Toronto na zeszłorocznej konferencji zorganizowanej przez firmę Microsoft, a także na tegorocznej zorganizowanej w Singapurze, na którą byłem zaproszony jako trener. Duże wsparcie w takich działaniach daje międzynarodowa grupa MIEExperts do której należy część nauczycieli z naszej szkoły. To były główne kanały rekrutacji.
Prognozowane efekty.
Najważniejszym założeniem tego projektu jest zrealizowanie jednego z celów zrównoważonego rozwoju UNESCO, Celu 12 Odpowiedzialna konsumpcja i produkcja. Żyjemy w społeczeństwie konsumpcyjnym. Rzeczy które nas otaczają często po dość krótkim czasie stają się bezużyteczne z powodu jakości, nowych trendów w modzie, czy kaprysu właściciela. Kiedyś społeczeństwa nie było stać na to, aby iść z trendem czasu i zmieniać telefon co dwa lata, ludzie bardziej szanowali rzeczy. Projekt ma na celu pokazanie jak można wykorzystać stare przedmioty i nadać im nowe życie.
Uczestnictwo w takim projekcie jest nie tylko doskonałą formą reklamy dla szkoły, miasta ale również dla kraju. Niektórzy uczestnicy muszą się nagłówkować, aby zlokalizować Polskę na mapie. W projekcie podczas tygodnia rozmów na Skype będą mieli okazję dowiedzieć się więcej nt. naszego kraju, kultury tradycji.
,,Projekt ten jest w pewnym sensie budowaniem świadomości marki naszej szkoły – doskonałą formą reklamy dla kandydatów, naszych mieszkańców, społeczeństwa. Zespół Szkół Technicznych to szkoła w której nauczyciele wychodzą poza schemat, szkoła w której przez aktywności masz szanse poznać inne kultury i zwyczaje, szkoła, w której doskonalisz swój język w innowacyjny sposób z wykorzystaniem nowych technologii. Rzeczywistość rozszerzona, druk 3D, doskonalenie języka w praktyce, gdzie uczeń musi odpowiedzieć od razu – bez zastanawiania i układanie odpowiedzi w głowie, szkoła w której nie tylko nauczyciele dzielą się wiedzą ,ale też uczniowie mają okazję spróbować – to się dzieje dziś u nas i nie jest to żadną nowością dla naszych uczniów. Wiedza, która posiadają nasi nauczyciele nie jest wiedzą tajemną, chętnie się dzielimy naszymi umiejętnościami, chociażby na corocznej konferencji dla nauczycieli, w której prawie cały zespół informatyków prowadzi warsztaty dla nauczycieli lub wykłady.” – mówi Łukasz Gierek.
Więcej informacji (materiały, listę uczestników, założenia projektu) znajdą Państwo na stronie eduheroes.org